בתעשיית המלונאות עיצוב הוא חלק מרכזי ובלתי נפרד מחוויית האירוח. בתי המלון משקיעים משאבים רבים בעיצוב ייחודי ומוקפד, המשקף את צרכי אורחיהם ומבדל אותם מהמתחרים. הם גם מתמודדים עם שיפוצים מורכבים המצריכים יעילות מרבית בכדי לשמור על רווחיות. למרבית רשתות האירוח הגדולות קיים אפילו סטנדרט לשיפוץ ועיצוב מחדש כל כמה שנים. לכן, לא פלא שתעשיית המלונאות הפכה למובילה בתחומים האלו, בארץ ובעולם.

 

אנו, בקבוצת כהנא, שמחנו לארח לשיחה מעמיקה את ליאור ליבוביץ׳ (41) מעצב פנים המתמחה בחללי מסחר, ולשוחח על תפיסת העולם הייחודית, הניסיון ושיתופי הפעולה שביצע בפרויקטים יוצאי דופן יחד עם Vimar  מבית קבוצת כהנא. ליאור בעל תואר ראשון בעיצוב פנים מבנה וסביבה משנקר. כמו כן הוא לימד תקופה ארוכה בשנקר ובמכללה למנהל וכיום מלמד באוניברסיטת תל אביב. ליאור עובד עם בתי מלון למעלה מ-12 שנים, וכיום בעל משרד לעיצוב פנים.

“אני חושב שבתי מלון זה מסחר כי על פי ההגדרה שלי, אני לא מוכר את המיטה ללילה, אלא את החוויה של המלון – המיקום שלו, הסיפור שלו, המתקנים שלו, כל דבר שקשור אליו כיחידה שמוכרת משהו שנותן נדבך נוסף ללקוח.”

ליאור, כאדריכל ומעצב פנים, מה החלק של חוויית המשתמש עבורך?

חוויית המשתמש מבחינתי מתייחסת לשלושה גורמים עיקריים –פרקטיקה. ארגונומיה – בסופו של דבר אתה צריך לתפוס המון אנשים, יש לנו את המרווח הארגונומי של ממוצע אנושי, “25 מעל ו-25 מתחת”. והשלישי: העיצובי והחווייתי – להראות משהו שלא רואים בד”כ בחללי מגורים רגילים אנושיים, משהו מעט שונה. כשאני מדבר על חללים אנושיים אני מדבר כמובן גם על משרדים, מסחר, חנויות בקניון, ברחוב וגם בתי מגורים “רגילים”. השאיפה היא לחפש את הטוויסט. האחרון מגיע בבתי מלון מהמון אזורים, אבל החלק הכי מעניין הוא הסיפור שלו, כי כשמצליחים ״לתפור״ את הסיפור של בית המלון, הקונספט שלו, הרבה יותר קל להתקדם בהמשך הדרך.”

הסלוגן של המותג Vimar, מבית קבוצת כהנא  בישראל הוא “מתגים מעוררי השראה”.

בעולם התכנון והעיצוב, השראה היא כמובן חלק בלתי נפרד מהעשייה. מה באופן אישי מעורר בך השראה?

“שאלה ענקית! אני חושב שהשראה אפשר למצוא בהכל – בגיאומטריה, בחומרים, בתאורה. תאורה זה נדבך סופר חשוב עבורי –70% מכלל העיצוב. זה מקשר אותי באופן ישיר ל-Vimar  וקבוצת כהנא שמהווים נקודת ממשק חשובה של האורח עם התאורה. ובגלל שהתאורה היא קריטית זה יוצר את החיבור האולטימטיבי. המגע עם המתגים של Vimar הוא דבר מאוד חשוב;  ה-Look-Touch-Feel של האורח. כל זה הוא לגמרי חלק של  Vimarבפרויקט – ברגע שהאצבע נוגעת במשהו שהוא יוקרתי זה מרים את המקום.”

בעולם התכנון והעיצוב, השראה היא כמובן חלק בלתי נפרד מהעשייה. מה באופן אישי מעורר בך השראה?

“שאלה ענקית! אני חושב שהשראה אפשר למצוא בהכל – בגיאומטריה, בחומרים, בתאורה. תאורה זה נדבך סופר חשוב עבורי –70% מכלל העיצוב. זה מקשר אותי באופן ישיר ל-Vimar  וקבוצת כהנא שמהווים נקודת ממשק חשובה של האורח עם התאורה. ובגלל שהתאורה היא קריטית זה יוצר את החיבור האולטימטיבי. המגע עם המתגים של Vimar הוא דבר מאוד חשוב;  ה-Look-Touch-Feel של האורח. כל זה הוא לגמרי חלק של  Vimarבפרויקט – ברגע שהאצבע נוגעת במשהו שהוא יוקרתי זה מרים את המקום.”

מה הדבר שאתה הכי אוהב במקצוע? בעשייה היומיומית?

“את האנשים. את הפגישות. זה לדעתי החלק המעניין, כי אני נפגש עם כל סוגי האנשים על הספקטרום האנושי.”

מה הדבר הראשון שאתה מסתכל עליו בחדר כשאתה נכנס?

“תאורה וגיאומטריה. תאורה: איך האור נראה בחלל ברמת תאורת פנים וחוץ. גיאומטריה: הפתיחות של החלל, אם החלל גבוה אז הראש הולך למקומות אחרים, אם החלל שטוח ונמוך אז הראש הולך ישר לאופק ואז הוא מחפש את החלון להתממשק אליו. “

אחד הפרוקיטים הגדולים שהובלת יחד עם Vimar מבית קבוצת כהנא הוא מלון רנסאנס בתל-אביב.

תוכל לספר לנו על העבודה? מה נעשה שם, מה היו האתגרים, איך נראה תהליך קבלת ההחלטות?

זה פרויקט הדגל שלנו, שכיום לאחר כ-7 שנים נמצא בשלבים מתקדמים. תחלופה שלמה למלון כזה זה דבר שלוקח זמן כי זה עניין של תקציבים. רוב בתי המלון יעדיפו לסגור כל פעם שתי קומות ולהמשיך הלאה כל חצי שנה.

בבית המלון הזה עבדנו מתוך קונספט של מלונות   “Marriott”  ,אני עובד יחד עם אייבי הדי ,שהוא סמנכ”ל המלון ,אייבי אחראי על פיקוח ושיפוץ המלון בכללותו ועל ניהול התקציב שניתן. אנו ניפגשים באופן קבוע כדי לדון בעיצוב, בחומרים, ובתקציב .

אייבי יודע  בדיוק מה המלון וחברת מריוט כחברת האם רוצים לראות. הוא ממשיך לוודא שאני נשאר בתקציב  ואני ומציג לו אפשריות עיצוב שמתאימות לקריטריונים של  עיצוב יוקרה ואסטטיקה  שמלונות רנסנס רוצים להציג ועל פי הסטנדרטים שלהם.

מתוך הניסיון שלי בשיפוצים ועיצוב מלונות,אייבי הוא אחד מהטובים ביותר ,ומוודא שהשיפוצים מושלמים בזמן, באיכות, ושמירת התקציב.

ציינת מקודם את החשיבות של איכות החומרים, תוכל להרחיב על כך?

“החשיבות של איכות החומר היא קריטית. בסופו של דבר יש התפשרות, שזה דבר שחייבים לעשות, לא כולם יסכימו איתי, אבל חייבים לעשות. יש תקציב מוגדר, ולכן ההתפשרות היא בד״כ בין הפרקטיות של האלמנט לאיכות. לא כל החומרים האיכותיים הם פרקטיים, יש המון גופי תאורה יפיפיים ללקוח פרטי או למקום מסוים אך במקום ציבורי יהיה בעייתי לשמור על הנראות שלהם כבר חודש אחרי ההתקנה איכות מתבטאת כמובן במגע בחומר ובפונקציות. פונקציונליות היא דבר סופר קריטי – לשלב את הנראות עם הפונקציונליות ועדיין לבטא את כיוון העיצובי שאני מעוניין להעביר בבית המלון הוא אחד האתגרים הגדולים בכל פרויקט.”

מה החשיבות של התאורה והמתגים בעיצוב מבחינתך?

“מאוד חשובה. תאורה מבחינתי זה לתת את הפוקוס הנכון חדר. אני לא חושב שכל המקום צריך להיות מואר. זה לא משרד. בבית מלון אתה מייצר חוויה שונה ונותן את הדגש למקום הנכון. לדוגמא, גב המיטה, “היהלום של החדר”, הוא תכשיט שניתן לצפות בגימורים יוצאי הדופן של Vimar. מבחינתי Vimar  מבית קבוצת כהנא הוא משהו שמשדר את האיכות שאני מנסה לייצר. יש התממשקות מלאה: הנגיעה במתג משדרת משהו – אם הוא “קופץ” או “נכנס פנימה” זה זול, אם הוא נתקע הוא דפקטי, אם הדימר לא עובד כשורה זה בעייתי. ברגע שמצליחים לייצר קונטרה מדויקת זה נותן את האקסטרה שאני מחפש. את הדברים האלה צריך לעשות עם חברה שיודעת מה היא עושה, ופה אני מרים לקבוצת כהנא ול– Vimar. “

כיצד אתה בוחר את הספקים שלך? איך שמעת על Vimar?

“הספק מבחינתי צריך לעמוד בשלושה קריטריונים: הראשון הוא שירות – לי וללקוח. השני הוא מחיר. השלישי הוא האנושיות – אני לא עובד עם חברה, אני עובד עם בני אדם! אם לא נעים לי לעבוד מול מישהו, אני לא אעבוד איתו.

זה מחזיר אותי למה שאמרתי על אנשים, אני שמח שאני יכול לבחור פרויקטים וגם ספקים, עם מי אני רוצה לעבוד ולמי אני מספק פרנסה. אכפת לי שהשירות, הסחורה והמחיר יהיו ברמה הגבוהה ביותר. בגלל זה בחרתי את Vimar וקבוצת כהנא.

הכרנו במלון רנסאנס; סיפקתם פתרונות איכותיים למפסקים, לזמזמים, “נא לא להפריע” ועוד פתרונות שחיפשתי ולא מצאתי אצל המתחרים. זה מה שהוביל את הפריצה שלכם גם למלון לרמדה, פרויקט דגל נוסף. השירות שהבאתם ללקוח ברמדה היה מ-ע-ו-ל-ה. הדוגמה שהשארתם שמה – הדברים הקטנים.”

ספר קצת על המתגים שבחרת לפרויקט רמדה

“בחדרים ברמדה ירושלים בחרנו במפסק בגוון שחור עם טקסטורה מגורענת (ARKE), בדגש על Touch-Feel. בנוסף, בלחיצה יש מאין תחושת התנגדות אלגנטית שעבורי משדר יוקרה. בסוויטות, בחרנו דגם יותר יוקרתי, מסגרת מתכתית עם פס זהב. “

לסיכום, מהו טיפ הזהב שלך?

“טיפ הזהב שלי מורכב משלושה רבדים ואני משווה אותם למסילות רכבת: הלקוח (דרישות, צרכים, תקציב ועוד), אתר (מקום) וקונספט – כיצד מזהים ומעבירים את הסיפור והרעיון של בית המלון.

לדוגמה, עשינו את מלון ימק”א (YMCA) בירושלים, שם מדובר בבניין לשימור מחמיר, זה היסטורי per-se! אין פה לא ימינה ולא שמאלה. הלכתי עם הסיפור שלו, ובגלל זה שילבתי את השיר “ירושלים של זהב” שתמיד רץ לי שם בראש, והכנסתי אלמנטים מהשיר לתוך עיצוב המסדרון והחדרים של בית המלון.

הראייה ההיסטורית הייתה הפיכת את בית המלון לסוג של מוזיאון – לתוך המסדרון שמוביל לחדרים הכנסנו תמונות היסטוריות של בית המלון עם תאורה נכונה והדגשה נכונה ואיזה מעטפת של עץ אגוז עשיר שמתחברת גם לתוך פנים החדרים, כך שמי שנכנס ומזמין חדר מהלובי, שהוא גם תחת שימור מחמיר ואי אפשר לגעת בו היות ויש אלמנטים בני יותר מ-100 שנה שמה, ועולה במעלית ופותח את הדלת לקומה אז הוא רואה ומקבל סוג של המשך לחוויה מהצ’ק אין של הקבלה, ששם כבר רואים את האלמנטים ההיסטוריים, לתוך המסדרון עם האלמנטים שהוטמעו בתוכו, לתוך החדר שהריהוט המשופץ שנמצא בו הגיע במקור מבית המלון לפני 50-60 שנים.

אם אצטרך לסכם, אני חושב שטיפ הזהב בפרויקט ציבורי או מסחרי זה ההיסטוריה של המקום, חיבור הן ברמת חוץ והן ברמת פנים. ברגע שאני מצליח ״לתפור״ את הסיפור, השגתי חלק ענק בתכנון. אחרי זה כל האלמנטים ובחירתם זה סוג של ליקוט של הגופים שיהיו במרחב כדי להתאים את עצמם ואותי לסיפור של מה שקורה במלון.”

ושוב, הכל מתבסס על שלוש נקודות מרכזיות: הלקוח, המקום והקונספט. כל אלה יחד מאפשרים לתכנן ולבנות את השלד המרכזי עליו מתבסס כל פרויקט מוצלח. Vimar מבית קבוצת כהנא, הביאה גם כן הבנה ברורה של כל אלה ולכן משתלבת באופן מושלם במגוון פרויקטים. “